Opdrachtgever | MTP Stolpen B.V. |
---|---|
Architect | Knevel Architecten B.V. |
Oplevering | 2020 |
Specialisme | Duurzaam, Horeca, Nieuwbouw, Utiliteitsbouw |
Multi Traffic Point Hoorn
Dozy bouwt het Multi Traffic Point Hoorn. Dit indrukwekkende complex brengt op een on-Nederlandse schaal dienstverlening bijeen aan de Westfrisiaweg, op een steenworp afstand van de A7. Voor Dozy is het MTP een nieuwe mijlpaal voor de groei-ambitie in Noord-Holland.
Het ontwerp van het Multi Traffic Point Hoorn is van Knevel Architecten. Het project ligt aan de nieuwe Westfrisiaweg N23; de nieuwe verbinding tussen Alkmaar en Zwolle. Het MTP bestaat uit een tankstation, een autowasstraat en een reeks foodketens.
Het heeft nog zelden plaatsgevonden in Nederland. Zes bekende foodketens huisvesten zich op een locatie met ook nog een tankstation, snellaadstation en wasstraat. De ideale plek om even bij te tanken wanneer je op weg bent. Bij Multi Traffic Point Hoorn is dat nu mogelijk! Daarnaast is er meegewerkt aan de stedenbouwkundige randvoorwaardes van de projectarchitect en de gemeente Hoorn.
De opdrachtgever streeft eenheid in architectuur na en regie op totaalkwaliteit van de gebiedsontwikkeling. De doorlopende luifel vormt de verbinding tussen de gebouwen. Het project heeft een hoge duurzaamheidsambitie. Zo wordt het dakoppervlak gebruikt voor het opwekken van duurzame energie en de opvang van regenwater, dat gebruikt kan worden in de wasstraat. Het terrein krijgt een groene inrichting, die uitnodigt tot aangenaam verblijf. Het ‘tanken van energie’ geldt hier in meer opzichten. Zes foodketens starten op dit MTP Hoorn. De 30 meter hoge reclamezuil van het MTP presenteert ze alle zes met trots. Immers, het Multi Traffic Point Hoorn brengt bij elkaar: McDonald’s, KFC, FEBO, De Beren, Spare Rib Express en Subway.
De structuur van de gebouwen bestaat uit een stalen dakconstructie, gedragen door stalen kolommen die buiten de gevel staan in een vast ritme. De stabiliteitskruizen zijn tevens aan de buitenzijde van de gebouwen zichtbaar. Hierdoor wordt de draagstructuur onderdeel van de uitstraling van dit complex.
De eerste paal van de bouw is geslagen op 11 april 2019. Het project is voltooid in het voorjaar van 2020.